Jamen ja, nu har jeg gjort noget super smart og startet med at åbne den her "nyt indlæg" side på min computer, så sandsynligheden for at jeg får skrevet det her indlæg færdigt i dag er forholdsvis stor! (Klokken er trods alt kun 11.33) Også selvom jeg altså bliver nødt til at få lagt noget tøj sammen og bare ryddet lidt op sådan rent generelt set ;-)
Okay, det var de courses der som jeg havde lovet at vende tilbage med, jeg smider dem lige her igen, så vi har noget at kigge på mens jeg keeeder jer helt vildt med en masse fremmedord.
Lad os lige tage den igen:
Courses: Courses ligger nok tættest på det vi vil kalde "fag". Den formentlig største forskel på de to ting, er at courses forløber semestervis og dækker et enkelt emne. Med andre ord: glem alt om at have "matematik" eller "psykologi" nu hedder det alt muligt fancy, sådan at du f.eks. har "grundlæggende psykologi" i et semester og næste semester har du så "Børne udviklings psykologi" og "Personligheds teorier" [hæng på, jeg skal lige finde den der bog propfyldt med ALT info on Crandall, som jeg fik derovre....].
Som du kan se på billedet så har alle Courses'ne et fircifret nummer, det tager lige lidt tid at sætte sig ind i numrene, men det er super smart. Dog skal man være opmærksom på at courses'ne langtfra har samme numre på de forskellige universiteter - lad dig ikke forevirre at det hvis du nu (som mig) sidder og sammenligner nogen. Det er noget rod at prøve på det ;-) Haha... Men gør det bare alligevel!
Anyway, der er rent faktisk logik i deres numre, hvilket der er allesteder og logikken er så godt som den samme.. Her får i Crandall's logik (hele den her forklaring kommer til at bygge på Crandall, det er bare det nemmeste).
Det første ciffer indikerer det år hvor man typisk tager course'et i. F.eks. er alle courser'ne i 1000-erne tilgængelige for alle første års studerende. Alle courses i 3 og 4000-erne er kun tilgængelige senere hen og kræver "prerequisties", altså et krav om at du har taget X antal andre courses først (enten specifikke courses eller f.eks. "9 credits i psykologi"). Typisk vil 4000-courserne være meget specifikke og som regel kun tilgængelige for 3. og 4. års studerende inden for den givne major (hovedfag).
Andet og tredje cifre skal du ikke gå så højt op i, de er det sådan set kun for at gøre det nemmere for de (stakkels) folk på "registar's office" når de skal forsøge at sørge for at du har de rigtige fag for at få dit diplom. Derudover hjælper det dem med at holde styr på hvilke fag der udbydes hvert år, det er nemlig ikke dem allesammen som gør det. Specielt på en så lille skole som Crandall (840 elever) er der nogle fag i 3 og 4000 som der simpelthen ikke er særligt mange der har brug for at tage, derfor slår man ofte to hold sammen og så kun udbyder course't hvert efter år, eller hvert forår i alle lige år, f.eks.
Det fjerde og sidste ciffer kunne ske at blive rigtig interessant for dig. Det er det som indikerer hvor mange credits (vi skal nok komme ind på det begreb liige om lidt) det enkelte fag er værd. Et typisk course som varer et semester er 3 credits værd og man skal bruge mindst 120 credits for at få et diplom.
[frokost pause!]
(beklager billedkvaliteten, men min kære søster-løster har min super-kamera med til Syd Afrika (og NEJ jeg er ikke midsundelig, de har jo kun 30 grader og en swimmingpool i haven...) så det måtte lige blive med iPhonen :)
Credits:
Som tidligere nævnt er "credits" nok det begreb som har taget mig ultimativt længst tid at finde ud af hvad betød. Fordi det er noget alle amerikanere og canadiere vokser op med, er det ikke lige noget de føler for at forklarer sammen med alt det andet der bliver forklaret i college. Det svare til at vi i gymnasiet begyndte at forklare at man kun har ét fag der hedder matematik og at man i det fag lærer alt hvad man behøver at lære. Det ville ikke give mening.Anyway, til sidst kom jeg op med min egen teori (som jeg jo hverken kunne få be- eller af-kræftet før jeg kom over til Laura Lutes på Crandall og tjekkede det, og tro det eller ej, jeg havde regnet den ud! Jeg følte mig ret Sherlock Holmes agtig lige der! ;)).
Du har brug for X antal credits for at få et diplom og graduate, har du ikke det givne antal credits efter fire år, ja så er det "dit eget problem" i den forstand at du så må tage endnu et semester - det hænder jævnligt og skulle være temmelig nedturs-agtigt!
Som sagt er alle courses tildelt et andtal credits, typisk 3 (selvom nogle universiteter vil være på tværs og kører med ½ og hele credits, så hvis du pludselig ser nogle courses et sted med ½ eller 1 credits, så brug lige et par minutter på at finde ud af hvad det i virkeligheden svare til :)) hvilket indikerer hvor mange timer der er forelæsning hver uge. Et course der giver 3 credits har således 3 forelæsnings timer i løbet af ugen (typisk á 45 eller 50 minutter) disse kan ligge som 3 enkelte timer, som en time eller (som de nok typisk gør) á 2 gange 75 minutter.
Her bliver man så "snydt" for man skal sætte ca. 3 gange så lang tid af til et givent course til lektier. Dvs. at hvis dit course giver 3 credits skal du regne med at bruge 9 timer på at læse (study) og skrive afleveringer (papers) og så de tre timer på at sidde til forelæsning, altså 12 timer i alt.
Man skal så have 120 credits, som minimun, for at kunne få lov at "graduate" fra Crandall af. De 120 credits er fordelt i 5 obligatoriske blokke, og credits'ne fra en blok kan ikke flyttes til en anden. Jeg skal nok komme ind på hvad de fem forskellige blokke egentligt dækker over, lige om lidt, men her vil jeg blot give overblikket:
I. Core Requirements (eller: Core Currilicum, som nogle universiteter kalder dem): 27 credits
II. Area Requirements: minimum 24 credits (nogle majors vil kræve flere)
III. Major Requirements: 39 credits (nogle majors kræver dog 42)
IV. Electives: X antal credits (bruges til at fylde ud, indtil du rammer de 120 credits)
V. Community Practicums: Et Community Practium (to timer i ugen) skal pr. to semestre fuld-tids studie
Så skal vi nemlig gerne ende på 120 credits når vi er færdige :) (Her vil jeg lige indskyde at den liste af courses som jeg gerne vil tage, ender på 90 credits og det er der en meget god grund til, men der er i nødt til at vente til jeg har skrevet indlægget "At ære eller ikke ære" til at finde ud af den grund, det er altså begrænset hvor meget forskellig info jeg kan putte ind i et indlæg).
Okay, så er det tid til lidt gymnastik øvelser her - op og stå folkens, sving lidt med armene og rend ud og hent en cola, for nu kommer der lige en stak nye ord igen. Ja, jeg ved det, det er så ekstremt meget info at fange på én gang, men bare tænk på hvor meget lettere jeg gør det for dig, jeg har selv måtte igang med at finde ud af alt det her! (Takker min far for at have bidraget med utroligt mange logisk tænkende og problemløsende gener i min retning). Anyways, lav nu noget gymnastisk så vil jeg gå over og ligge noget mere tøj sammen :) (Klokken er iøvrigt 13.28 - det tager lang tid at skrive de her indlæg ordenligt ;-))
Godt så, på den igen!
I. Core Requirements (eller: Core Currilicum, som nogle universiteter kalder dem): 27 credits
Som tidligere nævnt er Core Requirements de grundlæggende (ordet "core" burde give jer et tip her ;-)) courses som alle studerende på et givent universitet (det være sig lige meget om de er Science, Art, Pilot, Educational eller noget helt andet - studerende)skal tage, de kan varierer en del fra uni til uni, men det er ofte det samme de indeholder; noget matematik, engelsk, historie e.l. Hvis du kaster et blik på mine, kan du se at der også er en hel del grundlæggende Religious Studies iblandt, det skal lige nævnes at det skyldes jeg har valgt et kristent universitet - så hvis det ikke er dig, så bare roligt, dem skal du ikke kæmpe dig igennem :)
II. Area Requirements: minimum 24 credits (nogle majors vil kræve flere)
Area Requirements er, som navnet antyder, de courses som du skal tage fordi du læser inden for en given "department" (eller "faculty"). Crandall er ret så lille og har derfor "kun" 5 departments; Arts, Science, Education, Business Admin og Continuing Ed., men større skoler kan have rigtig, rigtig mange.
Dvs. hvis du læser psykologi (som jeg har planer om) så skal du have de Area Requirements som Bachelor of Arts kræver af dig (dem du kan se på billedet). Ville du derimod major i Biologi, så skulle du have de Area Requirements som Bachelor og Science kræver af dig (så er vi ovre i noget med mere Kemi, Fysik og Matematik - sjovt nok ;-))
Det er sådan at når vi kommer til Area Requirements så begynder man selv at have noget at skulle have sagt ift. hvilke courses man gerne vil tage! (yay! Vi elsker valgmuligheder!! - også selvom det er uoverskueligt i starten ;-))
Man gør det (vi antager lige at I allesammen vil læse psykologi på Crandall, så kan vi altid snakke om jer bagefter - når vi er færdige med at snakke om mig ;-)) at man skynder sig at få åbnet et Excel ark (vi ELSKER excel!) så man kan få lidt styr på det og så kigger man på "Bachelor of Arts Requirements" som fortæller os at vi selv kan vælge de to første courses - så længe vi vælger dem inden for Economics, Psycology, Sociology eller mellem nogle enkelte stykker inden for Communication Studies. Det eneste krav er at vi vælger 6 credits i alt (det har jeg faktisk gjort, men min computer slettede hele skidtet, så nu skal jeg lige have fundet ud af hvilke to jeg nu havde valgt).
De næste to må vi også selv vælge, det skal bare vær 6 credits indenfor Mathematics eller Natural Science - her skal vi så lige være opmærksom på at jeg ikke har valgt de to matematik courses af lyst (selvom jeg elsker matematik!) men fordi at jeg har brug for de to for at fuldføre min psykologi major (det er her man bliver lidt forvirret, for det står listet under "Major Requirements" så man skal huske at tjekke begge steder :).
Vi må sandelig også selv vælge to inden for Language og/eller Linguistics, der har jeg så valgt bare at fortsætte med de "Literary Heritage" som jeg skulle tage i Core Requirements. Det har jeg gjort fordi alternativet på Crandall er temmelig lille og består af at tage Japansk, hvilket jeg ikke lige vidste hvad jeg ville bruge til og som nok ville blive lidt mere indviklet for mig eftersom jeg allerede kan både dansk og engelsk og læser på at fremmedsprog, men hvem ved, hvis "Literary Heritage" bliver så kedeligt som det lyder så kunne jeg da godt finde på at skifte til Japansk (det gode: man vælger hver eneste gang man starter et nyt semester, så man binder sig på ingen måde på de planer man har lavet!)
De sidste to må vi også selv vælge, her skal de være 6 credits indenfor Religious Studies hvor det andet ciffer skal være under 5 (det indikerer at det er et kursus der er relateret til Biblen og den kristne tro). Grunden til at disse skal være indenfor religion er, igen, fordi jeg vil læse på et kristent universitet, og selvom det ikke er sådan på dem allesammen, så har Crandall besluttet at alle deres studerende skal have "Religious studies" som minor.
III. Major Requirements: 39 credits (nogle majors kræver dog 42)
Nu bliver det først rigtigt kompliceret, så hvis du har overlevet så langt, så klø på! Og smid mig en mail på miriamklit@live.dk så vi kan fejre det sammen! (Og jeg kan hjælpe dig hvis du er gået helt i kludder...)
Træk vejret dyyyybt inden vi fortsætter - og hold hovedet koldt!
[Jeg skulle også lige have et par minutter til at trække vejret meget dybt, men bliver jo heeelt træt]
Nu skal vi i det mindste kun kigge et sted og det er under "Major Requirements" (jeg bliver vildt god til at stave til Requirements nu :)). Her får vi at vide at der er en hel bunke courses som vi SKAL have. Så der er ingen vej uden om; tilføj:
1013, 1023, 2033, 3333, 3603, 3913 og 4613 til dit Excel ark. (og fokuser på at du ikke skal tage dem allesammen samtidig!)
Men! Fat mod - du får nu din valgfrihed tilbage! Nu skal vi nemlig have tilføjet et course indenfor Udviklings psykologi (enten 2213, 2223 eller 2233).
Hertil kommer et ekstra course på 4000-level og fire yderligere courses hvor tre af dem skal være på 3000 eller 4000 level. (tag et kig på billedet for at se hvad jeg har valgt :))
Tillykke! Så "snart" du har taget alle de courses her, så ved du alt hvad du skal vide om psykologi for at få en bachelor i psykologi - wuhuuu! :)
IV. Electives: X antal credits (bruges til at fylde ud, indtil du rammer de 120 credits)
Nu er det så der hvor du tager og ligger alle de credits sammen om dine courses giver dig - som sagt rammer vi på 90 med mine, hvis vi går ud fra at vi kun vil læse psykologi (hvilket jeg ikke kun vil, men som sagt, mere om det i indlægget "At ære eller ikke ære") så skal vi altså supplerer med hele 30 credits.
Og her bliver det RIGTIG godt!
Vi kan faktisk helt selv vælge hvilke courses vi gerne vil ha' (yay!) det eneste krav der er, er at mindst 48 af vores credits skal komme fra courses på 3000 og 4000 level, jeg ligger lige mine hurtigt sammen og kommer frem til at jeg, allerede nu har, 33 credits der i toppen. Altså skal vi vælge 15 credits mere på 3000 og 4000 level - resten kan vi helt selv bestemme!
Og nårh ja, du må også maks. have 15 credits uden for Arts, Science og Business Administration kategorierne, men det skulle ikke blive noget problem. Giv dem gas og få fyldt det excel ark færdigt :)
V. Community Practicums: Et CP (to timer i ugen) skal pr. to semestre fuld-tids studie
Puuuuha! Så langt, så godt! (til info har du nu læst 2500 ord om det her - og nu SKAL vi altså snart være færdige).
Community Practicums er der hvor det bliver rigtigt sjovt - for nu skal vi nemlig VÆK fra den skole, og det kan kun gå for langsomt ;-) CP (min forkortelse) kan hedde alt muligt forskelligt alt efter hvilken skole der er tale om, men det er mit indtryk at lang de fleste har det med. Det handler om at komme ud og lave noget frivilligt arbejde, det kan være at servere på et suppekøkken, at lede søndagsskolen i en lokal kirke eller holde lektiehjælp for nogle udsatte børn, man kan være besøgsven på plejehjemmet er i et fængsel eller noget helt andet. For det meste vil man jo vælge noget der ligger i nærheden af det man læser, fordi det også er det man interesserer sig for, men her er intet krav. Det skal bare (på Crandall) være min. to timer i ugen, forløbende over et semester, for hver gang man har haft to semestre med studier.
Skolem vil hellere end gerne hjælpe en med at finde et sted man kan hjælpe :)
Det er også sådan at hvis man har været frivillig i oceaner af tid før man kommer på uni, så kan man gå ned og snakke med dem og sige at "det har jeg gjort" og så kan man "slippe" - det har jeg gjort, ingen tvivl om det, men jeg vil da ikke slippe - det er da at misse en alt for fed oplevelse!
Her skal det også lige understreges: du kan ikke få din bachelorgrad uden at have gjort det her - også selvom det ikke er skole arbejde! ;-) What's that for helping out in the Community? ;-)
VENNER! Vi KLAREDE det! Vi er nu igennem alt det jeg lige kan komme i tanke om ang. courses og næste skridt kommer til at blive indlægget "At ære eller ikke ære" som jeg går i gang med en eller anden gang, forhåbentligt når jeg har været over og spise Frellesens flødeboller :D
Adios!
Og please, please, PLEASE, smid en kommentar eller en mail - det er så hyggeligt, og så føler jeg at det gør bare en lille smule gavn at skrive alt det her - klokken er nu 14.58. Roger over!
Jeg læser der hele og synes det ef spændende men ved ikke helt hvad jeg skal bruge det til. :)
SvarSlet